Advanced schoudercursus (niveau 2) schouder onderzoek en revalidatie prof dr Ann Cools

(beoordeel deze cursus)
  • Prijs:
  • Accreditatiepunten:
    18 punten
  • Prijs per punt:
    € 31
  • Vakdomein:
    Algemeen, Manueel, Sport
    Cursus
  • website: FysioLinks

Inleiding

Het doel van deze vervolgcursus schouderrevalidatie is om aanvullende inzichten te geven in het proces van klinisch redeneren en praktische vaardigheden bij te leren in de revalidatie van de schouder. Dit is zowel een update als wel een verdieping van de reeds aanwezige kennis, welke is behandeld in de basiscursus. Het eerste doel is om tot in detail te leren over en te oefenen met de rol van de scapula in het onderzoek en de revalidatie van schouderpijn. Daarnaast zullen er aanvullend een aantal pathologieën worden behandeld die niet voldoende diepgaand zijn besproken in de basiscursus. Ook deze cursus is wetenschappelijk onderbouwd en biedt daarnaast oefening voor vaardigheden voor een degelijk onderzoek als basis voor het therapeutische diagnostisch proces. Deze cursus wordt aangeboden op niveau 2, er wordt aanbevolen de basiscursus van Prof. Dr. Ann Ann Cools (niveau 1) eerst te volgen.

Inhoud

• Gevorderde inzichten in de biomechanica van de scapula.
    • Update van literatuur over de scapula dyskinesie in relatie met schouderpathologie.
    • De rol van pijn in het ontstaan van scapula dyskinesie.
    • Gevorderd klinisch onderzoek bij scapula dysfunktionele patronen met objectieve metingen.
    • Klinisch redeneren op basis van het “symptom improved test model”.
    • Behandelvaardigheden gebaseerd op scapulaire dyskinesieën met tape technieken, weke delen technieken en oefentherapie.
    • Gevorderde inzichten in- en praktische vaardigheden bij- een selectie van schouder patologieën.
    • Intensieve prestatietraining bij de bovenhandse sporter en de besluitvorming tot sporthervatting.
    • Progressieve, conservatieve behandeling van de patiënt met een niet traumatische multi- directionele instabiliteit. Conservatieve behandeling van partiële of volledige rotator cuff scheuren en de richtlijnen voor postoperatieve revalidatie.

Doelstellingen

• Begrip krijgen van de laatste inzichten van de biomechanica van de schouder.
    • Kennisnemen van het recent wetenschappelijk onderzoek en de klinische implicaties daarvan in de dagelijkse praktijk.
    • Het leren van de laatst ontwikkelde nieuwe vaardigheden in het onderzoek en de revalidatie van de schouder.
    • Kunnen toepassen van de clinical pearls in de revalidatie van de schouder bij de verschillende aandoeningen van de schouder.
    • Het heroverwegen van de evidentie over de invloed van houding en spieronbalans en zijn verband met schouderpathologie.
    • Het herkennen van de evidentie over het gebruik van injecties als onderdeel van de behandeling van musculoskeletale aandoeningen van de schouder.
    • Aan de hand van de evidentie vertrouwd raken met de effecten van oefentherapie en andere technieken om de schouder te kunnen behandelen.