Inleiding
Het begrip over de verschillende aandoeningen van dit complexe gewricht is de laatste decennia enorm toegenomen. Hierover wordt veel gepubliceerd. We kunnen met deze cursus de state-of-the-art van het onderzoek en de revalidatie van de schouder presenteren in samenwerking met onze docent Prof. Dr. Ann Cools, PT PhD Dept. of Rehabilitation Sciences and Physiotherapy Faculty of Medicine and Health Sciences, Ghent University. Zij is de absolute top in Europa wanneer het gaat over de revalidatie van de schouder. Zij is een veel gevraagd docent voor haar cursussen en als presentator op congressen over de hele wereld. Daarnaast publiceert zij zeer regelmatig in gerenommeerde vaktijdschriften en schreef inmiddels haar eigen boek over de schouder.
Inhoud
- Klinisch redeneren bij het onderzoek van de schouder
- Nieuwe inzichten in schouder pathologieën
- Van impingement naar de onderliggende pathologieën
- Nieuwe stroomdiagrammen in het onderzoek van de schouder
- Specifieke testen voor instabiliteit, rotator cuff aandoeningen, bicepspees aandoeningen en scapulothoracale disfunctie
- Diagnostische waarde van de gebruikte schoudertesten
- Klinisch redeneren in de revalidatie van de schouder
- Algemene revalidatie principes (de rol van propriocepsis, co-contracties, excentrisch trainen en andere oefenvormen)
- In moeilijkheidsgraad oplopende stabiliteitstraining voor schouder instabiliteit
- Revalidatie bij anterieure instabiliteit (TUBS), multidirectionele (AMBRI), functionele overbelastings stabiliteit
- Manuele mobilisatie en spierverlengende technieken bij impingement en GIRD
- Scapulothoracale revalidatie oefening (kracht en musculaire evenwicht)
Doelstellingen
- Inzicht krijgen in het nieuwe klinisch redeneren over de schouder
- Bespreken en oefenen van de schoudertesten met de hoogste validiteit
- Het leren hanteren van een nieuwe mind map voor het onderzoek van de schouder
- Kunnen toepassen van de clinical pearls in de revalidatie van de schouder bij de verschillende aandoeningen van de schouder
Beoordelingen