Beweegprogramma’s (deel 2): module Coronaire Hartaandoeningen

Vakdomein: Algemeen, Sport

Beschrijving

De belangstelling voor het behandelen van hartpatiënten door fysiotherapeuten in de eerste lijn is de laatste jaren sterk toegenomen. Na het volgen van de poliklinische revalidatie in een tweedelijns instelling komen deze patiënten regelmatig in de eerste lijn voor het volgen van een beweegprogramma.

De behoefte aan deskundigheidsbevordering voor eerstelijns fysiotherapeuten die geregeld hartpatiënten begeleiden is daarom ook groot. Aangezien de risico’s bij het trainen en behandelen van hartpatiënten aanzienlijk kunnen zijn is een gedegen basiskennis van de cardiologie en de trainingsleer een vereiste voordat men met deze patiëntengroep aan de slag gaat.
Tijdens de eerste cursusdag komen daarom de volgende onderwerpen aan de orde:

inspanningsfysiologische principes bij het trainen van hartpatiënten;
anatomie, pathofysiologie, interventies en medicatie bij coronaire aandoeningen;
hoe te handelen bij optredende klachten van de patiënt en bij calamiteiten;

De tweede en derde cursusdag staan vervolgens in het teken van het Beweegprogramma voor mensen met een coronaire aandoening.

Attentie:

Deze moduul geeft niet het recht om een Hartrevalidatieprogramma in de eerste lijn te mogen begeleiden of uitvoeren. Dit is volgens de landelijke richtlijnen voorbehouden aan fysiotherapeuten die werken in de tweede lijn, waarbij het Hartrevalidatieprogramma multidisciplinair van aard is en waarbij onder andere de beschikking is over Advanced Life Support.Doel

Na de moduul ‘Coronaire hartaandoeningen’ in het kader van de beweegprogramma’s voor mensen met chronische aandoeningen kent de deelnemer de intakeprocedure voor deelname aan beweegprogramma’s en kan hij een op mensen met coronaire hartaandoeningen afgestemde test(en) afnemen en samen met de cliënt op basis van verwijsgegevens en eigen onderzoek (gebaseerd op de uitgangspunten van deel 1 van de beweegprogramma’s) een op maat gemaakt en verantwoord beweegprogramma opstellen en begeleiden.