← Vorige pagina

Breinbrekers

kosten: 800
Vakdomein: Kinder
Accreditatiepunten: 34
Cursusvorm: Cursus

Een module waarin de werking van het brein op diepgaande, maar begrijpelijke wijze ontrafeld wordt. Interesse in hoe het brein bij cliënten met Autisme Spectrum Stoornissen werkt? Wat de functie van spiegelneuronen zijn? Wat praxis nou precies is, taal, en executieve functies? De deelnemer kan op basis van neuropsychologische kennis de keuze voor interventiestrategieën bij cliënten met dys-executieve functies (AD(h)D), taalontwikkelingsstoornissen (en dyslexie) meer gefundeerd onderbouwen.

Een cursus voor ergotherapeuten, logopedisten en (kinder-)fysiotherapeuten.

Inleiding:

Deze neuropsychologische module ‘breinbrekers’ is ontstaan vanuit de vraag naar een praktische module over het brein. John Bos (neuropsycholoog) heeft deze module voor en in samenwerking met Anders Kijken naar Kinderen ontwikkeld. In deze module ontmoeten neuropsychologie en wetenschap elkaar en wordt de vertaalslag gemaakt naar de participatie in het dagelijks leven met betrekking tot het bewegend functioneren. De accenten in deze module kunnen verschuiven omdat John Bos uit de literatuur de nieuwste inzichten verwerkt. De deelnemer krijgt inzicht in de neurowetenschappelijke denkmodellen en kan op basis van inzichten en werkmodellen werkhypotheses maken. Tacit knowledge wordt door nieuwe beschikbare kennisbronnen explicit knowledge, waardoor de deelnemer gefundeerd het bewegingsgedrag van cliënten positief kan beïnvloeden.

Dag 1

De deelnemers starten met een inleiding in de neurowetenschappen; neurowetenschappelijke ontwikkelingsmodellen en concepten van het brein (prenataal en postnataal)worden besproken. Mythes en feiten rondom het zich ontwikkelende brein worden op basis van wetenschappelijk onderzoek inzichtelijk gemaakt.

De deelnemer krijgt daarnaast inzicht in de zintuiglijke prikkelverwerking in de hersenen. De vertaalslag van deze kennis naar- en binnen het proces van diagnosticeren en behandelen wordt gemaakt

Dag 2

De tweede dag staat in het teken van de sociaal emotionele ontwikkeling en de werking van het brein, de functie van spiegelneuronen en, in het tweede deel van de dag, het unieke brein van cliënten met Autisme Spectrum Stoornissen. Tijdens de dag afsluiting worden vanuit deze wetenschappelijke inzichten en werkmodellen hypotheses geformuleerd ten aan zien van de keuze voor interventie strategieën om zo het behandelproces te kunnen onderbouwen.

Dag 3

Deze dag staat in het teken van motorisch leren en perceptuele ontwikkeling. Wat is er in het brein nodig om handelingsplannen te kunnen bedenken, organiseren en uit te voeren? Waar kan het mis gaan in de ontwikkeling van de praxis en welke interventie strategieën sluiten daar het best op aan? De deelnemer kan het proces van de praxis ontwikkeling inzichtelijk maken en weloverwogen een keuze maken voor bestaande behandelstrategieën bij iedere individu-specifieke cliënt.

Dag 4

We eindigen de module met ontwikkelingsmodellen over het hogere bewustzijn en de relatie tussen breinwerking en taal.

Welke processen in het brein zijn betrokken bij aandacht regulatie, executieve functies?

De deelnemer kan op basis van neuropsychologische kennis de keuze voor interventie strategieën bij cliënten met dys-executieve functies (AD(h)D), Taal Ontwikkelingsstoornissen (dyslexie) meer gefundeerd onderbouwen.

Beoordelingen

Plaats een reactie