Cognitief gedragsgeorienteerde aanpak bij chronische pijn

(beoordeel deze cursus)
  • Prijs:
  • Accreditatiepunten:
    25 punten
  • Prijs per punt:
    € 40
  • Vakdomein:
    Cursus
  • website: Pro Education B.V.
    • Datum:
      Locatie: Amsterdam

Chronische pijn kan het leven van uw cliënt sterk beïnvloeden. De pijn heet chronisch als hij meer dan drie maanden aanhoudt. Wereldwijd hebben miljoenen mensen er last van. Volgens een groot NIPO-onderzoek zijn er in Nederland naar schatting 1 miljoen mensen die gebukt gaan onder chronische pijn en dit aantal zal blijven stijgen. De invloed op iemands leven is heel ingrijpend. 65% van alle patiënten lijdt aan slaapstoornissen en bijna de helft heeft problemen bij het lopen, sociale activiteiten, autorijden of in hun seksleven. Van 50% van de patiëntenpopulatie is bekend dat ze lijden aan depressies. Door sommigen wordt slechts zelfdoding gezien als enige uitweg. Maar het hoeft niet zo te gaan. In deze cursus leert u dat de huidige pijngerichte aanpak, vanuit een biomedische visie, vaak niet tot gewenste resultaten leidt. Na veelvuldig onderzoek en de vorming van een biopsychosociale visie op pijn wordt pijn tegenwoordig gezien als een probleem waarbij zowel lichamelijke, psychologische als sociale factoren een rol spelen. Op basis van dit inzicht is de cognitief-gedragsgeoriënteerde aanpak ontstaan. In deze 3-daagse cursus verkrijgt u inzicht in de biopsychosociale visie en leert u deze aanpak bij patiënten met chronische pijn toe te passen in diverse stadia van het begeleidingsproces.

Doel en opzet

Doel van deze cursus is dat u inzicht heeft in de werkwijze bij de cognitief-gedragsgeoriënteerde aanpak van chronische pijn. Dit vereist een grondige kennis en praktische toepassing van de biopsychosociale visie op pijn. U leert vaardigheden toepassen die naadloos aansluiten bij de diverse stadia van het begeleidingsproces. U kunt voortaan zelfstandig cliënten met midden- en hoogcomplexe chronische pijnklachten coachen vanaf de intake tot aan het exitgesprek. Veel van onze cursisten verklaren een eigen cliënt in gedachten te hebben bij aanvang van de lessen. Door de interactieve onderwijsvorm is de kans zeer groot dat u weer aan het werk gaat met nieuwe tools en inzichten om deze cliënt te begeleiden. Deze cursus onderscheidt zich van andere door deze nadruk op uw input en ervaringsdeskundigheid.