← Vorige pagina

Driedaagse ‘ Motiverende gespreksvoering ‘

4.69/5 (4)

Merkt u dat uw patiënten/cliënten wel naar uw adviezen luisteren, maar niet doen wat u hen adviseert? Weet u wél wat uw cliënten/patiënten anders zouden moeten doen, maar níet hoe u ze zover kan krijgen om dat ook te doen? Bent u geïnteresseerd in methoden om de cliënt in beweging te krijgen? Bij bovenstaande vragen gaat het veelal om het veranderen van (gewoonte-)gedrag. Omdat de motivatie om te veranderen een goede voorspeller is van de feitelijke verandering is het belangrijk dat hulpverleners aandacht besteden aan de intrinsieke motivatie voor verandering. De driedaagse cursus motiverende gespreksvoering biedt u de mogelijkheid om samen met uw cliënten deze intrinsieke motivatie tot verandering te onderzoeken en te vergroten. Motiverende gespreksvoering blijkt een effectieve methode om de motivatie van cliënten actief te ontdekken, exploreren en te ondersteunen. Het is een cliëntgerichte én directieve methode om te bevorderen dat de patiënt/cliënt intrinsiek gemotiveerd wordt tot (gedrags-) verandering. U leert in deze training deze effectieve benadering in de behandeling/begeleiding van (uitdagende) cliënten/patiënten.

Onderwerpen die in deze training aan bod komen:

  • de basisprincipes van motiverende gespreksvoering
  • de vier processen van motiverende gespreksvoering
  • wat is ambivalentie en hoe kunt u hiermee effectief werken, samen met uw cliënt
    versterken van de vier basis gespreksvaardigheden: Open vragen stellen, Actief en reflectief luisteren, Samenvatten, Affirmaties geven
  • het herkennen, ontlokken en verder exploreren van ‘verandertaal’
  • hoe kijkt MGV tegen weerstand aan, hoe het te herkennen en er effectief mee omgaan
  • reflectie op de eigen gespreksstijl

De workshop bestaat uit een combinatie van korte theoretische inleidingen, demonstraties, videoanalyses, rollenspel, discussie, simulatie, praktijksituaties en korte oefeningen. Tussen de tweede en derde cursusdag krijgt u de gelegenheid om een gespreksopname te maken van uzelf en een cliënt, dit gesprek kort van eigen commentaar te voorzien, en het geheel door uw trainer van individuele feedback te laten voorzien. Dit alles voorafgaand aan de derde cursusdag.

Beoordelingen

4 beoordelingen van “Driedaagse ‘ Motiverende gespreksvoering ‘

  1. Een bijzonder inspirerende en verhelderende cursus met een docent die ik heel plezierig, positief, deskundig en taalvaardig vond. Gedurende de 3 dagen ging ik steeds beter herkennen hoe goed je taal in kunt zetten bij het bereiken van de doelen van je client.

    5/5

    5/5

    5/5

    5/5

    5/5

    33

    Claudicatio en hartfalen

  2. Ik vond het een zeer leerzame en positief motiverende / inspirerende cursus.
    Prettige afwisseling tussen luisteren en in groepjes uiteen om dingen te bespreken.

    4.75/5

    5/5

    5/5

    5/5

    4/5

    8

    Algemeen

  3. Boeiende cursus met goede docent. Hij kan het enthousiasme voor de motiverende gespreksvoering goed over brengen, waardoor je zelf ook gemotiveerd raakt om het in de praktijk uit te voeren.

    4/5

    4/5

    4/5

    4/5

    4/5

    6

  4. Super cursus. Zeer leerzaam, boeiend gegeven door bekwame trainer.
    Een cursus die veruit de meeste inpact heeft gehad op mij als therapeut!

    5/5

    5/5

    5/5

    5/5

    5/5

    15

    manueel therapeut, claudication

Geef een beoordeling