Floortime is een ontwikkelingsgericht model dat u leert om op een andere manier te kijken naar en werken met jonge kinderen die autisme of een gedrags- en/of ontwikkelingsachterstand hebben. In deze cursus leert u dat de activiteiten zelf geen doel op zich zijn, maar een middel tot interactie. Door te herkennen wat het emotionele ontwikkelingsniveau van het kind is, kunnen spel en aandacht hierop worden aangepast. Wilt u graag kinderen met autisme of een gedrags- en/of ontwikkelingsachterstand beter begeleiden? Dan is dit de cursus voor u.
Resultaat
- U kunt de basistechnieken van Floortime toepassen in het werken met kinderen met autisme of een gedrags- en/of ontwikkelingsachterstand
- U kunt het ontwikkelingsgericht werken beter laten aansluiten op de emotionele ontwikkeling van het kind
- U heeft meer zicht op de functionele emotionele ontwikkeling van een kind, waardoor u de Floortime-technieken beter toepast binnen uw beroepsmatig handelen
Programma
In deze cursus komen de volgende onderwerpen aan bod:
- De theoretische achtergrond van Floortime
- Floortime-technieken
- Multidisciplinaire kijk op kinderen
- Sensorische informatieverwerking
- Floortime en communicatie
- Supervisie
Beoordelingen