Fysiotherapie bij Reumatische Aandoeningen

Vakdomein: Algemeen

Beweging is de manier om uiteenlopende klachten van patiënten met reumatische aandoeningen af te remmen en om te zorgen dat ze blijven participeren in de maatschappij. Behandelt u regelmatig patiënten met reumatische aandoeningen? In deze basiscursus krijgt u de meest recente informatie over het vakgebied. Er wordt ingegaan op de pathofysiologie van de reumatische aandoeningen, maar ook op de inhoud van verschillende relevante KNGF richtlijnen en KNGF Standaarden Beweeginterventies. Daarnaast oefent u in de praktijk met reumapatiënten. Zo wordt er direct een koppeling gemaakt van de theorie naar de praktijk.

Resultaat

• U heeft inzicht in het ontstaan en de gevolgen van reumatische aandoeningen
  • U stemt uw onderzoek en behandeling af op de specifieke mogelijkheden en hulpvraag van de patiënt
  • U kunt werken met de standaard beweeginterventie artrose en de richtlijn reumatoïde artritis van het KNGF
  • U heeft een beeld van uw rol als fysiotherapeut en de plaats van uw rol binnen de zorgketen
  • U zorgt ervoor dat de patiënt zijn dagelijkse bezigheden kan blijven uitoefenen

Aanpak

Na afloop van deze cursus weet u hoe een fysio- of oefentherapeutische behandeling de lichaamsbeweging kan bevorderen bij patiënten met reumatische aandoeningen. Klassikaal onderwijs door onze zeer ervaren docent wordt gecombineerd met talloze praktijkvoorbeelden. Daarnaast is er veel gelegenheid voor uitwisseling van kennis en ervaringen met uw groepsgenoten. De didactische werkvormen, zoals adviesgesprekken voeren en vele praktische oefeningen, ook met reumapatiënten, maken deze cursus uniek.