Grip op (chronische) pijn en vermoeidheid

Vakdomein: Algemeen, Psychosomatisch

Beschrijving

Leerlijn ‘Stressgerelateerde klachten’
Binnen het NPi-scholingsaanbod maakt de cursus ‘Grip op (chronische) pijn en vermoeidheid’ onderdeel uit van een leerlijn betreffende stressgerelateerde klachten. Zie de onderstaande visuele weergave van deze leerlijn.
Het is niet noodzakelijk of verplicht om de cursussen binnen deze leerlijn in de aangegeven voorkeursvolgorde te volgen. Op basis van eigen inzicht en individuele leerbehoefte bepaalt u zelf waar u insteekt in deze leerlijn.

Cursusinhoud

Patiënten met somatisch onvoldoende verklaarde klachten als chronische pijn en vermoeidheid stuiten haast zonder uitzondering op onbegrip in hun omgeving. Fysiotherapeuten en andere behandelaars maken deel uit van deze omgeving; men zit vaak met de handen in het haar bij deze omvangrijke patiëntencategorie. Deze cursus heeft tot doel het ‘onvoldoende verklaarde’ begrijpelijk te maken. Het verklaringsmodel dat medisch onvoldoende verklaarde pijn min of meer gelijkstelt aan ingebeelde pijn is achterhaald. Jawel, medisch onvoldoende verklaarde pijn blijkt ‘tussen de oren’ te zitten, maar dan in de zin dat het centrale zenuwstelsel (ruggenmerg + brein) ontregeld is geraakt, en de pijnmatrix overwaakzaam is geworden. Ook bij chronische vermoeidheid, overigens de meest voorkomende comorbiditeit bij chronische pijn, blijkt ontregeling van het centrale zenuwstelsel betrokken.

De volgende onderdelen komen in de cursus aan de orde:

• neurobiologie van (chronische) pijn en vermoeidheid
  • verklaringsmodellen: centrale sensitisatie en een overactief stressresponssysteem
  • patiënteducatie op grond van cognitive change theory
  • cognities over pijn en vermoeidheid
  • predisponerende, uitlokkende en instandhoudende factoren
  • voorkomen van chroniciteit
  • het herziene gevolgenmodel; uitzicht op klachtenvermindering
  • patiëntprofielen: overbelasting, onderbelasting of een combinatie
  • meest voorkomende psychopathologische comorbiditeiten (therapiebelemmeraars)
  • mono- of multidisciplinair, individueel of groepsgewijs; wanneer doorverwijzen?

Na de cursus is de deelnemer op de hoogte van de meest recente concepten en inzichten met betrekking tot de complexe fenomenen (chronische) pijn en vermoeidheid en de beïnvloeding ervan, en kan deze op de cliënt overbrengen door middel van therapeutisch effectieve educatietechnieken.