Lage rugpijn: diagnostiek en behandeling a.d.h.v. de indeling in subgroepen

(beoordeel deze cursus)
  • Prijs:
  • Accreditatiepunten:
    2 punten
  • Prijs per punt:
    € 0
  • Vakdomein:
    Algemeen, Manueel
  • Cursusvorm:
    Online cursus
  • website: CME-Online vof

Informatie:

De diagnostiek en behandeling van cliënten met aspecifieke lage rugpijn is complex, vanwege de heterogeniteit aan klinische beelden, de complexiteit van pijn en het ontbreken van een gestandaardiseerde wijze van onderzoek en behandeling. De recent geüpdatete KNGF-richtlijn lage rugpijn geeft weinig specifieke handvatten voor de diagnostiek en behandeling van de individuele cliënt. Er bestaat echter voorzichtig bewijs dat het gebruik van bepaalde testen en de afstemming van specifieke behandelingen op specifieke cliëntkenmerken betere resultaten genereert dan uniforme behandeling.

In deze cursus zullen diverse onderzoek- en behandelmethoden worden besproken, zoals de Clinical Prediction Rules voor stabilisatie en manipulatie, de STarT Back Screening Tool, de Waddell-score, het centralisatiefenomeen, dissociatietesten, motorische controle en de methodes volgens Paul Hodges en Peter O’Sullivan. In de cursus wordt de evidentie van diverse methoden besproken. De cursus heeft als doel de mogelijkheden voor klinisch onderzoek en behandeling van de fysiotherapeut te verbeteren of te vergroten. De cursus wordt ondersteund door filmmateriaal van cliënten.

Leerdoelen:

Na het volgen van deze cursus kunt u:

• de validiteit van de subgroepen uit de KNGF-richtlijn Lage rugpijn (2013) uiteenzetten
    • de voor- en nadelen van het formeren van subgroepen bij lage rugpijn uiteenzetten
    • de validiteit en effectiviteit van verschillende fysiotherapeutische en manueeltherapeutische clinical prediction rules (CPR’s) en classificatiemodellen uitleggen en vergelijken
    • een keuze maken uit de diverse behandelopties gebaseerd op de best beschikbare evidentie