Manuele Triggerpointtherapie Fysiotherapie

Vakdomein: Algemeen

In ons lichaam kunnen triggerpoints voorkomen die onverklaarbare klachten kunnen veroorzaken. Een triggerpoint is een lokale verkramping in een spier die pijn, tintelingen of gevoelloosheid veroorzaakt. Triggerpoints ontstaan vaak als gevolg van een vorm van overbelasting. Een triggerpoint veroorzaakt (chronische) uitstralingspijnen die vaak niet als oorzaak van een triggerpoint worden herkend. Van belang is dat de pijn van een triggerpoint kan uitstralen naar andere plekken in het lichaam, de zogenaamde “referred pain”. Een triggerpoint kan in een spier worden gepalpeerd als een gevoelig plek in de spier. Een triggerpoint kan manueel goed worden behandeld.

Leerdoelen

In de cursus Manuele Triggerpointtherapie Fysiotherapie leert u:- de wetenschappelijke onderbouwing van triggerpoints;

• het ontstaan van triggerpoints;
  • het verschil tussen focale en “referred” pijn;
  • de triggerpoints en de focale en “referred” pijnen van de triggerpoint;
  • het behandelen van de triggerpoints met Manuele Triggerpointtherapie.

Behandelmethodiek

Deze manuele cursus onderscheidt zich omdat u geleerd wordt de triggerpoints te onderzoeken en te behandelen volgens Myofascial Muscle Chain behandelmethodiek. Met behulp van deze behandelmethodiek weet u op welke manier u spieren op triggerpoints onderzoekt en welke triggerpoint in welke spieren u het beste kunt behandelen. Met deze behandelmethodiek ziet u de triggerpoints door het bos weer.

U heeft, na het volgen van deze zeer praktische cursus, goed inzicht in de rol en betekenis van triggerpoints, u leert triggerpoints te herkennen en u leert deze triggerpoint in de spieren te voelen en te behandelen met diverse manuele technieken.

Binnen iedere behandelde regio wordt een casus behandeld waarin de Myofascial Muscle Chain behandelmethodiek centraal staat en u deze kunt toepassen in uw werk.