Myofasciale Pijn en Dry Needling Basiscursus

kosten: 2095
Vakdomein: Algemeen, Sport

Inleiding/omschrijving

In deze module wordt de theoretische basis van myofasciale pijn en myofasciale triggerpoints (MTrPs) behandeld. Het inmiddels in wetenschappelijke kringen breed geaccepteerde theoretische verklaringsmodel wordt op een heldere manier uiteengezet a.d.h.v. het meest recente onderzoek. De diagnostiek van MTrPs wordt beschreven en in de praktijk op elkaar geoefend. De rol van myofasciale triggerpoints bij klinische beelden als hoofdpijn, nekklachten (o.a. whiplash), a-specifieke en specifieke KANS, lage rugklachten, klachten in bekkenregio en benen (w.o. pseudoradiculaire problematiek) komen uitgebreid aan de orde.

De therapeutische mogelijkheden voor de fysiotherapeut en/of manueel therapeut bestaande uit de niet-invasieve technieken en triggerpoint dry needling worden behandeld. De diagnostische vaardigheden en manuele behandeltechnieken worden geoefend a.d.h.v. alle behandelbare spieren in het gehele lichaam. Triggerpoint dry needling wordt uitgebreid geoefend a.d.h.v. een selectie uit klinisch belangrijke en veilig te prikken spieren. De cursisten kennen en begrijpen na afloop van deze module de indicaties en contra-indicaties en complicaties van de niet-invasieve technieken en het triggerpoint dry needling.

Doel:

De cursisten begrijpen na afloop van deze module de theoretische basis van myofasciale pijn, begrijpen de etiologie van myofasciale triggerpoints (MTrPs), kennen de symptomen van MTrPs, beheersen de diagnostiek van MTrPs, kennen de diverse behandelmogelijkheden van MTrPs en beheersen een aantal technieken. Bovendien hebben zij kennis opgedaan van de relatie tussen myofasciale pijn en diverse bekende medische diagnoses, hebben zij kennis opgedaan betreffende relevante “rode vlaggen” en van de klachtenonderhoudende factoren (mechanisch, metabool, endocrien en voeding-gerelateerd).