Onderzoek en behandeling bij hoog cervicale klachten

5/5 (1)
  • Prijs:
    € 550
  • Accreditatiepunten:
  • Prijs per punt:
    € 31
  • Vakdomein:
    Algemeen, Manueel, Orofaciaal
    Cursus
  • website: FysioLinks
    • Datum: 21 maart 2019
      Locatie: Hotel Schiphol, Rijksweg A4, Hoofddorp
    • Datum: 12 september 2019
      Locatie: Hotel Schiphol, Rijksweg A4, Hoofddorp

De hoogcervicale wervelkolom is een zeer complex, maar uitdagende regio. Tijdens deze tweedaagse cursus gaan we dieper in op het onderzoek en de behandeling van de hoog cervicale wervelkolom. Verschillende aandoeningen, gelinkt met de hoogcervicale wervelkolom, zoals cervicogene hoofdpijn, cervicogene duizeligheid, somatische tinnitus en de link met temporomandibulaire aandoeningen, zullen doorheen de tweedaagse aan bod komen.

Vanuit een gedegen klinisch redeneren, zal de focus van deze cursus liggen op de articulaire benadering (mobilisaties/manipulaties/oefentherapie); myofasciale benadering (manuele triggerpointtechnieken/dry needling/stretching) en motorische controle benadering (analytisch versus functioneel) in functie van de individuele presentatie van de patiënt. Naast deze eerder perifere benadering, zullen ook de klinische indicatoren en behandelingstechnieken besproken worden bij een vermoeden van centrale sensitisatie.

Tijdens de cursus zijn twee docenten aanwezig, waardoor de practica gediversifieerd kunnen aangeboden worden in functie van de vooropleiding van de cursisten.

Direct inschrijven

Doelstelling

• Een goed begrip aanleren van de achtergrond van stoornissen bij patiënten met aandoeningen van de hoogcervicale wervelkolom.
  • Klinische vaardigheden aanleren voor de evaluatie van articulaire, neurogene en neuromusculaire disfuncties bij patiënten met hoogcervicale klachten.
  • Het kunnen maken van een evidence based revalidatieprogramma voor een patiënt afgestemd op de individuele nekklacht.
  • Het ontwikkelen van een goed begrip van de geïntegreerde behandeling van articulaire, musculaire en neurogene systemen door een multimodale aanpak van manuele therapie en specifieke oefentherapie.

Docent: Prof. Dr. Barbara Cagnie

Prof. Dr. Barbara Cagnie studeerde af als kinesitherapeut (1999) en manueel therapeut (2001) aan de Universiteit Gent. In 2005 behaalde ze haar doctoraat in de Motorische revalidatie en Kinesitherapie. Sinds 2013 is ze voltijd docent aan de vakgroep REVAKI van de UGent. Haar onderwijs en onderzoek, evenals haar klinische expertise, zijn specifiek gericht op onderzoek en behandeling van nekpijn. Ze is auteur van meer dan 100 internationale publicaties, geeft cursussen op nationaal en internationaal niveau en schreef drie boeken over klinisch onderzoek, oefentherapie en manuele therapie bij nekaandoeningen.

1 beoordeling van “Onderzoek en behandeling bij hoog cervicale klachten”

Geef een beoordeling