Over de knie door Prof. Dr Erik Witvrouw

Vakdomein: Algemeen, Sport

Inleiding

Knieletsel komt zeer frequent terug in de praktijk, zowel bij de minder actieve populatie als bij de fysiek actieve (sport)bevolking. Bijna alle knieletsels hebben een fysiotherapeutische behandeling nodig, hetzij om operatief ingrijpen te voorkomen of juist na een operatieve ingreep.

In de evidence based cursus deelt Erik Witvrouw de laatste kennis ‘over de knie’ met jou en kun je deze kennis gelijk in de praktijk gaan toepassen. De meest voorkomende knie aandoeningen komen aan bod. Een greep uit de voornaamste knie aandoeningen in deze cursus;

• Revalidatie van de knie bij sporters;
  • Onderzoek van de sporters knie na letsel;
  • Fysiotherapeutische onderzoek en behandeling van patellofemorale pijnsyndroom, theorie en praktijk;
  • Fysiotherapeutische onderzoek en behandeling van voorste kruisbandletsels, performance tests en return to sport criteria;
  • Fysiotherapeutische onderzoek en behandeling van hamstringletsels, time vs criteria based revalidatie en return to sport;
  • Laatste inzichten in ‘Safe return to sports’;
  • Inzichten in motorische leerprincipes bij knie revalidatie.

Het doel van de cursus is om de “state of the art” kennis te presenteren van knie aandoeningen en deze onmiddellijk praktisch te koppelen aan een fysiotherapeutische aanpak. Om hieraan tegemoet te komen, wordt gekozen voor een afwisseling tussen theoretische sessies en praktische workshops. Hierin wordt steeds kort de kennis en praktische vaardigheden uit het verleden herhaald gevolgd door nieuwe onderzoekstechnieken, behandelingen zoals manuele vaardigheden en oefentherapie.

Na de cursus kun je alle stof nog een keer op je eigen tempo herhalen door middel van de online herhalingsmodule. Hierin nemen we alle ‘clinical pearls’ uit de cursus nog een keer met je door. Hierin delen we ook alle video’s van oefeningen die je kunt gebruiken in je praktijk. De online module is gratis en levert bij het succesvol afronden 4 extra accreditatiepunten op!

Inhoud

• Algemene revalidatie aanpak knieaandoeningen
  • Palpatie en klinisch onderzoek kniegewricht
  • Fysiotherapeutische aanpak (theorie) en workshop van patellofemorale aandoeningen
  • Fysiotherapeutische aanpak (theorie) en workshop van voorstekruisbandletsels.
  • Fysiotherapeutische aanpak van hamstringletsels (theorie) en workshop hamstringrevalidatie
  • Return to sport decision making, load monitoring met betrekking tot return to sport, bespreking functionele tests.

Doelstellingen

Na het volgen van de cursus:

• Heeft de cursist een volledige update gehad i.v.m. de evidence-based aanpak van de verschillende besproken knieaandoeningen en dit zowel naar operatieve als naar conservatieve aanpak en preventie.
  • Heeft de cursist de state of the art informatie m.b.t. letselmechanisme, onderzoek en behandeling van de meest voorkomende knieletsels (patellofemorale aandoeningen, kraakbeenletsels, voorstekruisbandletsels, hamstringletsels en meniscusletsels).
  • Kan de cursist klinisch onderzoek van het kniegewricht uitvoeren met specifieke tests voor de besproken knieaandoeningen.
  • Kan de cursist een state of the art behandelschema opstellen met implementatie van de gedoceerde oefeningen en behandeltechnieken.
  • Kan de cursist de nodige progressie en variatie in het behandelschema aanbrengen op basis van het aangeleerde klinisch redeneren.