Pijneducatie voor kinderen en jongeren met chronische pijn

Vakdomein: Vrijdeel

Locatie & data

• Datum:
    Locatie: Rotterdam

In het kort

Waarom kiezen voor deze cursus?

• Theorie en praktijk gaan hand in hand
  • De cursus is zeer geschikt voor kinderfysiotherapeuten die werken met kinderen met chronische pijnklachten
  • In deze cursus is er aandacht voor de rol van de ouders en hoe deze te betrekken in het geheel
  • Er wordt ingespeeld op vragen van cursisten en een persoonlijke benadering staat voorop

Opleiding

Inhoud van de cursus

De uitgangspunten van deze cursus zijn een goed begrip van wat pijn is, wat de verschillen zijn tussen acute en chronische pijn en wat je wel en niet kan doen om weer actief te worden. Gebleken is dat een gedrag georiënteerde behandeling bij deze doelgroep effectief is.

Pijneducatie wordt genoemd als een onderdeel van de behandeling bij mensen met chronische pijnklachten. Educatie wordt ingezet om patiënten te informeren over de oorzaak van onverklaarde chronische pijn, een verbinding te leggen tussen de klachten en de behandeling en gedachten af te stemmen tussen patiënt en behandelaar over de behandeling. Dit om de behandeling soepel te laten verlopen en therapietrouw te bevorderen. Er is bewijs dat pijneducatie (en dat is iets anders dan psycho-educatie) een therapeutische waarde heeft, met een positief effect op de omgang met pijn, het begrijpen van pijn, kwaliteit van leven, pijndemping en verminderde medische consumptie. In deze praktische cursus van één dag leer je hoe je pijneducatie kunt vormgeven en kunt toepassen bij kinderen en jongeren met chronische pijn en hun ouders/verzorgers. Je gaat actief aan de slag met medecursisten en aan het einde van de dag ben je gereed om pijneducatie toe te passen.

De cursus bestaat uit de volgende punten:

• Achtergronden pijneducatie
  • Wat is pijn?