Schouderpijnsyndromen (verkorte digitale versie)

Vakdomein: Algemeen
Cursusvorm: Online cursus

Beschrijving

In deze korte online-cursus bieden wij een interactief digitaal alternatief voor de 2-daagse cursus ‘Schouderpijnsyndromen’. Alle elementen van de biopsychosociale benaderingswijze komen aan bod, zowel de biomedisch-procedurele als de persoonlijk-narratieve. Via een Zoom-verbinding wordt online verbinding gemaakt met 1 van de kerndocenten en de overige deelnemers van deze cursus. Ter voorbereiding krijgt u een heldere uitleg over de voorbereiding en concrete opzet van de cursus. In de cursus wordt, net als in de fysieke cursus, het klinische redeneerproces aan de hand van een nu 2 i.p.v. 4 casuïstieken op interactieve wijze besproken. Hierbij komen alle methodische stappen van het redeneerproces aan de orde en worden de consequenties voor diagnostiek en behandeling van deze cliënten met schouderpijn uitgebreid besproken.

Leerlijn ‘Schouder’

Binnen het NPi-scholingsaanbod maakt de cursus ‘Schouderpijnsyndromen’ onderdeel uit van een leerlijn betreffende de schouder; zie onderstaande grafische weergave van de leerlijn.

Het is niet noodzakelijk of verplicht om de cursussen binnen deze leerlijn in de aangegeven voorkeursvolgorde te volgen. Op basis van eigen inzicht en individuele leerbehoefte bepaalt u zelf waar u insteekt in deze leerlijn. Wel verdient het aanbeveling om voorafgaand aan de cursus ‘Schouderklachten: a state of the art’ en de cursus ‘Schouderpijnsyndromen’ kennis te nemen van de inhoud van de eendaagse cursus ‘Toekomstbestendige fysiotherapie’. Deze cursus is als reguliere eendaagse cursus of als blended learning scholing te volgen. Het in deze cursus gepresenteerde conceptuele kader voor het fysiotherapeutisch handelen vormt namelijk het vertrekpunt van de leerlijn ‘Schouder’.

Na deze online-cursus kan de deelnemer aan de hand van de besproken casuïstiek beredeneerde keuzes maken binnen het klinisch redeneerproces en de behandeling van patienten met schouderpijn.