← Vorige pagina

WRITIC-groepsprogramma:Startklaar voor het schrijven

kosten: 220
Vakdomein: Algemeen, Kinder
Accreditatiepunten: 7
Cursusvorm: Cursus

‘Startklaar voor het schrijven’ is de titel van het groepsprogramma dat hoort bij het meetinstrument Writing Readiness Inventory Tool In Context (WRITIC). Tijdens deze eendaagse cursus krijg je informatie hoe je een groepsprogramma opzet en leer je hoe je vanuit een ‘sterkekantenbenadering’ kinderen stimuleert, motiveert en interventies uitvoert. Op die dag combineren we de theorie met veel praktische oefeningen, zodat je de nieuwe kennis en vaardigheden daarna in je eigen praktijkcontext direct kunt gebruiken.

Over

Het WRITIC-groepsprogramma is ontwikkeld voor oudste kleuters die op basis van de WRITIC nog niet startklaar zijn voor het leren schrijven in groep 3. Het programma is gericht op het stimuleren en verbeteren van de papier- en pentaken bij deze kleuters en draagt eraan bij dat ze beter voorbereid zijn op het leren schrijven in groep 3. Dit programma vindt plaats in de klas en wordt gegeven door een kindertherapeut of een gespecialiseerde leerkracht in samenwerking met de leerkracht van de kleuterklas en de ouders.

Het WRITIC-groepsprogramma is opgebouwd op basis van de gouden cirkel van Simon Sinek. Het ‘waarom’ van het groepsprogramma is het uitgangspunt van ‘hoe’ we het doen en ‘wat’ we doen. Het ‘waarom’ van het groepsprogramma is dat kinderen ervaren:

Ik vind het leuk! 
Ik doe het veel!!
Ik kan het steeds beter!!!

In de ‘hoe’ wordt beschreven hoe betrokkenheid, motivatie en het leren van kinderen bevordert kan worden:

  • ‘Hoe’ de therapeut zijn rol, de ’therapeutic use of self’, kan gebruiken in het groepsprogramma.
  • ‘Hoe’ we het groepsprogramma aanbieden gericht op het stimuleren van de betrokkenheid van het kind, de ouder en de leerkracht:
    • ‘hoe’ je als kindertherapeut de groep kinderen begeleidt en de betrokkenheid van de kinderen bij de groepsactiviteiten en bij het oefenen thuis ondersteunt en versterkt;
    • ‘hoe’ je samenwerkt met de leerkracht en bijdraagt aan zijn/haar betrokkenheid bij het stimuleren van de papier- en pentaken in de klas;
    • ‘hoe’ je het contact met de ouder en hun betrokkenheid bij het stimuleren van de papier- en pentaken thuis onderhoudt en versterkt.
  • ‘Hoe’ draag je bij aan het bouwen aan het leren van kinderen; we beschrijven verschillende methoden gebaseerd op positieve psychologie, die bijdragen aan motivatie en leren van kinderen.

Het ‘wat’ beschrijft inhoud en organisatie van het groepsprogramma en de activiteiten je samen met de kinderen kunt doen gebaseerd op wetenschappelijke inzichten. Het groepsprogramma bestaat uit tien bijeenkomsten met een kinderergotherapeut in de klas. In een groep van vier tot zes kinderen worden oefeningen gedaan met papier en pentaken en fijne motoriek. Daarbij herhaalt de leerkracht de activiteit iedere week in de klas en oefenen ouders thuis met hun kind.  Ouders worden actief betrokken middels een startbijeenkomst en een besloten oudergroep op sociale media.

Voor wie

De cursus is bestemd voor kinderergotherapeuten, kinderfysiotherapeuten, kinderoefentherapeuten en leerkrachten uit het basisonderwijs.

Wat leer je

Na het volgen van de post-hbo-cursus heeft de deelnemer:

  • Inzicht in:
    • de ’therapeutic use of self’;
    • het werken aan betrokkenheid van kinderen, ouders en leerkrachten;
    • het werken met methodieken uit de positieve psychologie die bijdragen aan motivatie en leren van kinderen.
  • Vaardigheden in het gebruik van methodieken die bijdragen aan motivatie en leren van kinderen gericht op startklaar zijn voor het schrijven.

Programma

De cursus bestaat uit 1 dag en daarbij besteden we veel aandacht aan het ‘waarom’, het ‘hoe’ en het ‘wat’ van het groepsprogramma. Presentaties over theorie wisselen we af met interactieve werkvormen. Centraal staat het oefenen met technieken die bijdragen aan het ‘hoe’: de betrokkenheid, motivatie en het leren van kinderen. Daarnaast krijgt u uitgebreid informatie over hoe het programma is opgebouwd. Aan het eind van de studiedag werken we met casuïstiek waarin het ‘waarom’, de ‘hoe’ en het ‘wat’ worden geïntegreerd in het werken met de kinderen in de klas. Ook is er aandacht voor de communicatie met de leerkrachten en de ouders.

Aan het eind van de studiedag bent u startklaar om het groepsprogramma te gebruiken in uw eigen beroepspraktijk!

Cursusmateriaal

Tijdens deze post-hbo-cursus worden het studiemateriaal (sheets) en het boek over het groepsprogramma ter plekke verstrekt.

Beoordelingen

1 gedachte over “WRITIC-groepsprogramma:Startklaar voor het schrijven”

Plaats een reactie